• slider1.jpg
  • slider3.jpg

Nieuwe verbindingen in het Noorderpark

Provincie Utrecht routebeschrijving wandeling 13:

Nieuwe verbindingen in  het Noorderpark, op de grens van polder en bos
Via polders, plassen en moerassen

van NS station Utrecht Overvecht naar NS station Hollandsche Rading 22 km.

Ten noorden van Utrecht is de laatste 10 jaar hard aan een nieuw recreatiegebied gewerkt, dat grenst aan de wijk Overvecht: Noorderpark, Gagelbos en Ruigenhoek. Wat verder weg is ook een landinrichting afgerond. Veel paden zijn zelfs nog niet zichtbaar op recente kaarten. De nieuwe wandel- en fietspaden maken verrassende wandelverbindingen mogelijk: via de polders, langs moerassen en plassen naar de bossen en terug naar Utrecht.  De route van NS station Overvecht naar NS station Hollandse Rading is ongeveer 22 km. Halverwege de route rijdt 1X per uur bus 122, behalve op zondag en ’s avonds (NS station Utrecht Overvecht naar Nieuw Loosdrecht). Bijvoorbeeld vanaf de ijsboerderij ’t Nedereind, Kerkdijk 141 in Westbroek (huisverkoop april – september). Of elk uur, behalve op zondag en ’s avonds, met bus 35 vanaf de Pannekoekenbakker Maarseveense Plassen (Herenweg 53, Maarsen).

Ín de zomer is het heerlijk zwemmen in de Maarseveense Plassen met vrije en betaalde stranden, zowel in de categorie gekleed als naakt.

1. NS station Overvecht tot Tuincentrum Overvecht /Fort Blauwkapel

Vanaf stations uitgang Overvecht. Bij de fietsenstalling rechtsaf, Aïdadreef, rechtdoor lopen wordt Kath. Van Leemputdreef. Bij P&R parkeerterrein rechtsaf, Vestadreef, een breed fietspad. Halverwege het fietspad komt er een voetpad bij. Het fietspad (of voetpad) volgen met de bochten mee tot aan de autoweg. De autoweg oversteken over het fietspad aan de linkerhand. Rechtdoor lopen tot aan de fortgracht. Bij de fortgracht linksaf het voetpad volgen langs de fortgracht. Halverwege de fortgracht ziet u aan de linkerkant aan de overkant van de drukke weg Tuincentrum Overvecht.

2. Van Fort Blauwkapel naar parkeerterrein bij hoek Gageldijk met Koningin Wilhelminaweg Groenekan (begin Noorderpark)

De fortgracht volgen over het voetpad tot aan een asfaltweg. De asfaltweg oversteken en rechtsaf een voetpad op (naast een fietspad en autoweg). Onder een viaduct door en na het viaduct oversteken richting een parkeerterrein.

3. Van parkeerterrein begin Noorderpark naar Horeca Forelvijver de Ruigenhoek

Loop het parkeerterrein af via het fietspad, 1e weg links begint een voetpad (gravel) buig mee naar rechts met het voetpad langs een vijver. Volg dit pad, ga bij een bunker linksaf tot aan een fietspad met aan de overkant een speeltuin met houten objecten.

Kruis het fietspad bij de speeltuin. Ga rechtdoor over fietsasfalt en na ongeveer 20 meter rechtsaf een graspad in tot aan een asfaltfietspad. Ga hier linksaf op het fietspad of over het gravelvoetpad ernaast tot aan kruising met asfaltweg. Horeca Forelvijver de Ruigenhoek aan de linkerkant.

4. Van Horeca de Forelvijver naar de Kooijdijk

Rechtsaf op asfaltweg, ongeveer 30 meter na de forelvijver het parkeerterrein Gagelbos op. Bij de splitsing linksaf een gravelvoetpad volgen aan het eind meebuigen naar rechts en weer een gravelpad op, tot aan een graspad. Bij dit graspad naar links, buig mee naar rechts tot aan een gravelfietspad, daar naar links. Bij een fietsasfaltpad naar rechts. Aan het eind waar het fietsasfalt naar links buigt, rechtdoor het gras op en langs bosjes linksaf het een paar honderd meter rechtdoor het graspad volgen langs een sloot (zie foto). Vervolgens linksaf weer het fietspad op en aan het einde van weg rechtsaf tot aan een bredere asfaltweg de Kooijdijk, daar linksaf.

5. Van de Kooijdijk via de Gagelpolder naar de Maarseveense Plassen en halte bus 122

Op de Kooijdijk linksaf bij het 2e hek met bordje: Gagelpolder vrij wandelen, zie foto, over met geel/rode markering en rode markering van utrechttevoet.nl.

Hier de rode pijlen van utrechttevoet.nl volgen of als die niet voldoende zichtbaar zijn de volgende beschrijving: Graspad volgen, met route markering meebuigen naar links, aan het eind naar rechts, vervolgens weer links en aan het eind weer rechts. Pad volgen met bocht naar links. Rechsaf een hek over (na dit hek niet meer de rode pijlen van utrechttevoet.nl volgen), fietspad oversteken en gelijk rechtdoor een graspad op. Aan het eind rechtsaf weer een graspad op onder een hoogspanningsleiding tot aan fietspad, daar linksaf. Houten brug over, rechtdoor de Burgemeester Huydecoperweg oversteken (halte bus 122 vlakbij op hele uren) en rechtsaf het fietspad op. De eerste asfaltweg linksaf (Westbroekse Binnenweg). Eerste weg links de ingang van de Maarseveense Plassen.

6. Van ingang Maarseveense plassen naar Nedereindsevaart

Na het hek het asfaltpad (Essenpad) volgen, zowel links als rechts hiervan zijn achter de bomen/struiken ook graspaden. De kwaliteit van deze graspaden is nogal afhankelijk van of ze gemaaid zijn of niet. Bij de splitsing van de asfaltweg, rechtsaf het Eikenpad in. Links van het Eikenpad lopen onverharde paadjes door de bomen/struiken. Deze paadjes zijn een soms levendig onderdeel van de naaktstrandjes langs het Eikenpad. De bocht in de asfaltweg naar rechts volgen. Bij de splitsing linksaf en de brug over. Bij de ingang van Spasereen en strandbad rechtsaf naar de Westbroekse Binnenweg. (Voor de Pannekoekenbakker en bus 35 linksaf ongeveer 1,5 km. langs de Maarseveense plas).

7. Nedereindsevaart naar Bert Bospad

De Westbroekse Binnenweg oversteken en rechtdoor over het rustige asfalt van de Nedereindsche Vaart. Bij de kruising van wegen rechtsaf en gelijk links een graspad op. Dit graspad loopt weer naar de weg toe, blijf een stukje rechts van de weg lopen en ga weer verder over graspad langs de sloot. Als het graspad weer op de weg uitkomt, het fietspad volgen, met een bocht naar rechts. De weg heet kerkdijk. Op nummer 141 is in de zomer ijs verkrijgbaar (behalve op zondag) een paar huizen verder stopt bus 122 overdag op de hele uren (behalve op zondag) bij bushalte Kerkdijk 137. De ingang van het Bert Bospad is te vinden vlak voorbij Kerkdijk 80.

8. Bert Bospad naar NS station Hollandsche Rading

Op het Bert Bospad na ongeveer 200 m. linksaf de pijltjes volgen een bosje in via een houtsnipperpad, in het bosje rechtsaf een graspad op en linksaf weer een houtsnipperpad. Aan het eind linksaf over het veerooster en rechtsaf een graspad op. Vervolgens weer links over een veerooster en rechts een graspad in. Bij een paal waar de pijlen naar rechts wijzen, naar links gaan en rechtdoor over een veerooster.

Op de asfaltweg (Graaf Floris V weg) rechtsaf. Deze weg gaat rechtdoor naar station Hollandsche Rading. Naast deze weg loopt een onverhard pad. Dit onverharde pad loopt tussen de bomen en de huizen aan de rechterkant. Bij de eerste afslag rechts naar een boerderij meteen links het graspad opgaan. Bij een boerderij verderop wordt het gedeeltelijk verhard, maar al snel weer onverhard. Doorlopen tot het pad vanzelf weer op de asfaltweg komt en daar rechtsaf. Bij het stoplicht aan het eind de weg oversteken en rechtdoor lopen naar het station. Horeca is te vinden bij de stoplichten en bij het station.